Winter harm

December 6, 2014 § 4 Comments

4314

Photo-scan-print-collage-drawing, Size: Sensible A4

 

Tagged: , , , , , ,

§ 4 Responses to Winter harm

  • Serge Vanhee says:

    Dag Sylvia, Tussen 8 en 13 januari 2015 ben je terug in het land. Ik weet niet of dat je dan nog eens een dagje met mij zou willen doorbrengen in Frankrijk? Misschien deze keer geen strandwandeling, maar eerder een bezoek aan een occulte noord-franse stad. Ik heb nog wel enkele pijlen op mijn boog. En natuurlijk ook wel de unieke landschapsbeleving. Ik vind dat het een goed idee is om ons te ontrekken aan het herkenbare. Gewoon andere hersengolf. Meer vrije manier om elkaar te ervaren. Egoïstisch gesteld : ik heb dat nodig. Afin, je weet wel wat ik bedoel hé. Verder wil ik je ook eens spreken over het idee van het gesamtkunstwerk. Alhoewel ik hier veel meer het proces bedoel dan het werk ansich. Ik wil het niet moeilijk maken. Ik zie die dingen redelijk eenvoudig. Een plaats om te werken, kleine rituelen (wandeling, eten, drinken), slapen, opstaan en werken. Niets in de handen, niets in de mouwen. Gewoon geestelijke overdracht. Ik heb daar al eens over gesproken met je en hoe moeilijk dit is wanneer je dit wilt doen met andere mensen die zich als Kunstenaar beschouwen. Ik denk dat je pas kunst kunt maken wanneer je door een lange periode gestruikelt hebt van twijfel. Een dus bewust uitsluiten van het begrip kunst en de roeping om dan te moeten vaststellen dat je niet anders kunt. Waar we de laatste tijd over geschreven hebben gaat eigenlijk over deze periode en meer nog hoe deze tijd te overleven. Misschien wel de grootse goocheltruk van het leven. Ik wil je alleen maar zeggen dat onze samenwerking alleen maar goed zou zijn voor deze redenen. Je weet dat ik niets zou achterhouden of manipuleren, ik voel mij geen kunstenaar in de kunstmarkt, ik zou enkel geven en ik weet dat dat voor jou ook geldig is. Ook zou je niet bij elk kleine resultaatje onmiddellijk aan kunst denken. Pas wanneer we weer alleen in ons kot zouden zitten zou het zijn vruchten afwerpen binnen de geheime muizenissen in onze kop. Afin, de laatste tijd, in mijn geest zie ik ons steeds samen in een ruimte werken. Ik had dat gevoel al sterk na die keer met re-found in Gent. Natuurlijk was ik dan te voortvarend. Alles op zijn tijd. Ik had gedacht in de lente naar Berlijn te komen. Het is eigenaardig, maar ik zie mijzelf in Berlijn steeds in een atelier aan het werk. Werken in de zin van geestes activiteit. Afin, ik persoonlijk denk dat we dat toch eens zouden moeten kunnen over spreken. Ik weet natuurlijk helemaal niet hoe jij daarover denkt. van uit het symbolenveld, sergex Date: Sat, 6 Dec 2014 17:01:02 +0000 To: vanhee_serge@hotmail.com

    • Transparantismus of the self, a century after a century of the self.

      Ahoi Serge, trouwe volger, eenzame leider, dank je Serge voor de uitnodiging, met heel veel genoegen ga ik er op in.
      In Januari naar la douce France, ja machen wir zusammen!

      Twijfel of de liefde voor de ander voorrang heeft op de liefde voor het ‘werk’, ik noem het kind maar een naam, het kunstenaarschap als stoornis in een politiek correct gedirigeerde wereld. Opgezadeld met de erfenis van het romantische wereldbeeld brengt brokstukken teweeg in het huidig holistisch tijdperk. De engel van Benjamin, of beter van Paul Klee, die het puin voor zijn aangezicht almaar ziet toenemen, machteloos, ook hier is de nobele wilde niet tegen bestand, onaangetast door de cultuur, heeft hij geen verweer tegen de uitgekiende hypocriete sociale structuur. Hij is letterlijk en lijfelijk ten dode opgeschreven. Opgeslorpt door het puin van het baldadige woord, zijn naïeve onbeholpenheid slaagt er niet meteen in om de draagwijdte van deze destructieve sociale normstructuur in te schatten. Hij gaat teloor nog voor hij zich kan wapenen, hij kan verzoeken een wapenschild als bescherming te gebruiken. Daarmee geeft hij blijk van cultivatie, de nobele wilde weigert deze verheffing, uit koppigheid? Uit Betweterij? Of uit angst voor zelfverloochening?

      De Grootstad, het parcours van het On-mogelijke, haar kloppend nodigt je uit en spuwt je meedogenloos uit nog voor je voetstappen verdwijnen in anonieme stilte. We shouldn’t take ourselves too seriously, we should not, but we do: we should take better care of ourselves. Springtime brings relief, but until then we keep the hologram dialogue alive.

      • serge says:

        “Accept the things to which fate binds you, and love the people with whom fate brings you together,but do so with all your heart.”
        ― Marcus Aurelius, Meditations

      • serge says:

        You are a little soul carrying about a corpse, as Epictetus used to say.”
        ― Marcus Aurelius, Meditations

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Winter harm at Perpetual repetition.

meta